Banners

We weten allemaal wat een banner is. Soms zijn ze leuk, soms irriterend maar vrij vaak zie je ze eigenlijk niet. Of negeer je ze. Echter, door als web ontwerper de goede content EN de goede plek EN het goede formaat van je banner te kiezen, kun je toch clicks genereren voor je klant. In deze post ga ik niet in op Facebook banners! Daar gelden andere maten voor.

In het zeer kort geldt:

  • De banner moet groot genoeg zijn
  • Er moet relevante koptekst in je banner staan
  • Vlakbij (de titel van) het artikel met dezelfde inhoud als de banner

Allereerst het formaat. Er zijn zeer veel verschillende standaard banner formaten maar ze zijn niet allemaal even effectief. Wanneer ik diverse websites over dit onderwerp lees komt de volgende top 3 naar boven:

  1. 728 x 90 leaderboard
    leaderboard
  2. 300 x 250 medium rectangle
    medium-rect
  3. 160 x 600 wide skyscraper of de 468 x 60 banner
    banner
    wide-skyscraper

 

De bovenstaande voorbeelden komen van Studio Envato Waar voor 195 dollar een set Google banners voor je gemaakt worden. Er zijn echter meer formaten:

Op deze afbeelding zie je de standaard banner maten. Let op de eerste maat is altijd de horizontale maat, de tweede de verticale!

Op deze afbeelding zie je de standaard banner maten. Let op de eerste maat is altijd de horizontale maat, de tweede de verticale!

 

Het beste is het om twee banner formaten in je website te vergelijken met elkaar. Indien mogelijk in je ontwerp kies dan altijd voor een bredere optie. Simpelweg omdat je dan wat meer regellengte hebt en je publiek dit makkelijker leest.

 

Hoe groter de advertentie, hoe meer bezoekers deze trekt. Meest populair zijn het Leaderboard (728 x 90) en de Medium Rectangle (300 x 250).

 

Hoe zorg ik er voor dat mensen mijn banner ook echt lezen?

Er is een term ‘banner blindness’ wat zoveel betekent als het bewust of onbewust niet zien van een banner. Mensen zouden reclame negeren. Echter, dit is niet helemaal waar. Er zijn echter wel een paar regels om er voor te zorgen dat je banner de aandacht trekt die je wilt:

  1. Formaat
  2. Plek: bovenaan de pagina heb je meer views dan onderaan de pagina. Helemaal goed is wanneer je banner vlak bij het kopje van de pagina (de titel) staat.
  3. Relevantie: de content van de banner en de content van de site / artikel moeten overeen komen.
  4. Creatief: maar gebruik goede grote kopteksten in je banner. Leun niet teveel op afbeeldingen. Kies de juiste kleur voor de uitstraling van je banner.
  5. Gratis iets weggeven (doe dit dan ook echt!)
  6. Bewijs bijvoegen zoals het aantal likes op Facebook of het cijfer bij Zoover.
Banner-Color-Emotion-Guide-400x350

Hier een mooi overzicht van sfeer / kleur en merk. Hier kun je gebruik van maken bij het ontwerpen van je banner.

 

Links over banner formaten:

Quora
Google AdSense
Stefan Maescher

http://www.promisemedia.com/online-advertising/6-rules-for-effective-site-advertising

Google geeft veel tips over adverteren en geeft zelfs informatie over welke stijlen het beste presenteren:
https://support.google.com/adsense/answer/17957?hl=en&ref_topic=2717009